|
|
| kontra versader |
|
|
Nu har jeg lykkelig gået og troet der var noget der hed kontra versader . Hvad er det egentlig vi mener er en kontra versade?? Man møder jo mange steder hvor der står "min hest kan kontra versader" Fik lige et dunk igår og besked om at det slet ikke fandtes!!! Det var rent faktisk en schenkelvigning (bemærk ukorrekt , da heste går på 3 spor, hvilket den altså heller ikke kan , da den kun har for- og bagben!!). Så giv en melding om hvad du lægger i ordet kontra versade og hvordan du udfører den På forhånd tak mvh Vipse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kontra versade findes |
| Forfatter:  |
Henrik Halle |
| Dato:  |
11-10-2007 10:33 |
|
Hej Vipse din kontraversade er skam god nok hvis du ridder klassisk dressur, jeg skal ikke kunne sige for moderne dressur. Kontraversaden er den spejvendte versade. F.eks. hvis du laver en versade ned af en langside og så forestiller sig at du laver nøjagtig samme bevagelse på modsatte side. Versaden er jo øvelsen hvor forparten er lidt ind i banen og indvendige bagben træder ind under sig til tyngdepunktet. I kontraversaden er bagparten lidt ind i banen stadig med runding igennem hele hesten og bagbenet mod vægen træder ind under sig til tyngdepunktet. I klassisk dressur bruger vi slet ikke schenkelvidninger. mvh ¨Henrik
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3 spor... |
|
|
Heste kan vel godt gå på 3 spor  I en versage går hestens ben vel i 3 spor. nr 1 hvor hestens indvendige forben er nr 2 hvor hestens udvendige forben og indvendige bagben er nr 3 hvor hestens udvendige bagben er Det havde været lidt nemmere at tegne det... men håber du forstår meningen alligevel Kontraversade er så vidt jeg har forstået en versade hvor hesten bøjer om udvendige schenkel Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hokd da wow. |
|
|
Man kan da selv vælge om hesten skal gå på 2 3 eller 4 spor i en versade. Så det kan man også i en kontraversade.. Og ja, som der bliver forklaret - er det en "omvendt" versade 
Det Er Så Svært At Skilles Ad, Så Svært At Gå Sin Vej. Men Alle Mine Tanker, Vil Altid Følge Dig :'(-<3' Kan Ikke Hjælpe Mennesker Med Hesteproblemer - Kun Heste Med Menneskeproblemer..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2, 3 eller 4 spor |
Henrik Halle |
11-10-2007 12:55 |
|
Jo hesten kan gå på 2, 3 eller 4 spor alt efter hvad man laver men det har ikke særligt noget med versaden eller kontraversaden at gøre. Formålet med versaden er at hesten bøjer sig i hele den indvendige side og strækker sig i hele den udvendige side. det andet formål med øvelsen er at hesten træder ind under sig og sætter det indvendig bagben ved tyngdepunkt, hvilket burde være lige under rytterens sæde hvis øvelsen laves fra ryggen. Det kan være meget svært at få hesten til at træde til tyngdepunktet hvis versaden laves på 4 spor, langt de fleste vil træde forbi tyngdepunktet når hesten bevæger sig så meget sidelæns. Men det er ikke umuligt, det det er dog heller ikke målet med øvelsen Henrik
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| versade |
|
|
Hej Så vidt som jeg har lært at lave en versade, skal hesten være bøjet om indvendige schenkel, indvendige bagben skal træde op i udvendige forbens spor. At hesten går på 4 spor har intet med versade at gøre (i hvertfald hvis jeg tjekker mine gamle ridebøger) Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tusind tak |
|
|
for tilkendegivelserne indtil nu. Henrik: det er også det jeg har forstået ved en kontraversade - hvilket så udløser et nyt spørgsmål... hvad er egentlig forskellen på at ride klassisk dressur og alt andet dressur?? Anne: Er nu ikke helt enig i din formulering om at hesten bøjer sig om udvendig schenkel, forstår dog godt hvad du mener, men uanset hvad volte du rider på er den indvendige side altid den hesten er stillet/bøjet til. Sandra: Jeg har nu også altid lært en versade er på 3 spor - 2 spor, så går den bare ligeud og 4 spor så er det en schenkelvigning. Glæder mig til at få flere input mvh Vipse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3 eller 4 |
Tullermus |
11-10-2007 15:21 |
|
Jeg stemmer for 3 eller 4 spor. En versade kan ALDRIG blive en schenkelvigning, heller ikke selvom det er en kontraversade. I en schenkelvigning er hesten ALDRIG bøjet gennem hele kroppen men derimod ligeudrettet og let stillet, i en versade er hesten ALTID bøjet gennem hele kroppen. Antallet af spor afhænger jo udelukkende af vinklen af versaden på hovslaget. Selvom vinklen er stor bliver det ikke en schenkelvigning -for hesten er jo bøjet gennem hele kroppen. /Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vipse... |
|
|
Anne har vel ret..!! Hvis en versade er en bøjning om indvendige schenkel, må en kontraversade alt andet lige være en bøjning om udvendige schenkel. Henriks forklaring er jo en versade og ikke kontraversade. Mvh Line
DV hoppe, 3 år, efter Churchill,kan købes. Forventet stang ca. 162. Er påbegyndt tilridning, som går over al forventning. Skriv for mere info.....
Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenti
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men Line |
Tullermus |
12-10-2007 22:43 |
|
Ordet "kontraversade" er jo bare misvisende. For det ER en versade, ligegyldigt hvad side hesten er bøjet om. Hvad hvis du rider en versade ad midterlinjen? Er det så en versade eller en kontra? Det ben, der rundes om, vil ALTID være det indvendige i versaden, uanset om det er det ben der vender mod barrieren og dermed traditionelt er "udvendige". I versaden er det altså det indvendige ben, der er "inde" i bananen, uanet om det er det ben der er tættest på barrieren eller ej. Så mest korrekt ville det være at sige "versade til højre/venstre", men ordet kontraversade har åbenbart vundet indpas. /Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kkkaaa |
|
|
Anna - En kontraversade bruges kun som en træningsøvelse, så det er lidt noget sludder du siger at det hedder en versade til højre eller venstre. For en kontraversade laves på hovslaget, en versade laves på lige spor, altså kan du lave den hvor du vil. Og for lige at drage travers ind i billedet også, laves den på diagonalen. Travers rides på to spor, mener jeg, med hesten stillet i rideretningen mens en versade på lige spor rides på tre spor med hesten stillet til indvendige, eller mod rideretningen om du vil. Så der er slet ikke noget der hedder en versade på 4 spor. Hvis du rider hesten i "versade" på fire spor, er det ikke en korrekt versade. Her træder hesten for meget til siden og har ikke indvendige bagben ved tyngdepunktet som der også er forklaret længere oppe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kontraversade... |
|
|
Det er kun barrieren der afgør om det er en versade eller en kontraversade. Vender hestens snude mod midten er det en versade, vender den mod barrieren er det en kontraversade. En versade er en versade er en... Vi laver også versader på volten, det bliver de ikke mindre versader af... Jeg er helt enig i at en versade kan laves på 4 spor, ingen problem hvis man bevarer bøjning og bæring, men den "korrekte" versade er nok på 3 spor. Jeg synes også at det giver mere mening at bruge versade til højre/venstre, i min verden er det også altid hesten bøjning der afgør hvad der er ud- og indvendige, ikke ridehusets midte... Cleopratar: Traver kan da også sagtens laves på langsiden? Eller på volte? Eller på folden? Det gør jeg da i hvert fald, og det skifter øvelsen ikke navn af... Her kan man så bruge begrebet renvers om en travers der vender væk fra midten som kontraversade. Bare lige for at gøre forvirringen komplet. Og nu jeg er i gang: Jeg har altså set mange eksempler på versade på 4 spor hvor hesten træder til tyngdepunktet... Så det er praktisk muligt. Men vi er enige om at skal man bruge versaden i konkurrence vil de være den på 3 spor der giver flest point. Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cleopratar |
Henrik Halle |
13-10-2007 08:43 |
|
Cleopratar det er noget forkert sluder du skriver. Hvad Cherokee, Anna, Sandra og jeg selv skriver er det "mest" rigtige. Henrik
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og mere sludder |
Tullermus |
13-10-2007 17:14 |
|
Og mere sludder -ja, versaden er ganske rigtigt 3sporet ifølge DRF's fordringer (og lad os så bare se bort fra at den også kan rides på 2½ og 4 spor, vi nøjes med den rigtige konkurrenceversade nu). Men en travers er nu engang 4sporet i konkurrenceøjemed. Jeg vil forresten MEGET gerne se en 2sporet sidebevægelse. Ja, en kontraversade bruges kun i træningen. Den har derfor intet officielt navn, men er i foldemunde "døbt" kontraversade. Hvilket er noget sludder, idet det jo bare er en versade. At traversen forresten også kan rides på både langside og volte er så en helt tredje ting, cleopratar. Og igen -2sporet? Nu vrøvler du! Tjek fordringerne fra DRF som bevisførelse -jeg har dem lige her ved siden af mig. Har du? /Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kikhyhnb |
|
|
Jeg kan ikke se hvorfor det skal tages ilde op at jeg har skrevet 2 spor. Så vidt jeg kan læse har jeg også skrevet "mener jeg"! Og selvfølgelig er den ikke på 2 spor. Det vil den opmærksomme læser også sagtens kunne drage ud af min beskrivelse af traversen. Jeg har bare fået skrevet 2 spor ved en fejl.. Så lad venligst vær med at rakke folk ned her på sitet. Det ser jeg ingen grund til.. så går ideen lidt af det, når nu der i første omgang bedes om hjælp i tråden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
Tullermus |
13-10-2007 21:52 |
|
Jamen, det er skam ingen nedrakning. Bare en konstatering af, at det lidt er noget vrøvl du får skrevet på indtil flere punkter. Det er en debat og jeg tillader mig at være uenig med dig. DRF er forøvrigt også uenig med dig ang. versader. Jeg tjekkede lige kritikker -tjek selv LA5 B, øvelse 7. "Versade, bøjet til højre" og 12 "Versade bøjet til venstre". DRF angiver rent faktisk til hvilken side versaden skal være. I øvrigt udført på midterlinjen, hvorfor det er relevant med en retningsangivelse på versaden. Traversaderne (øvelse 9 og 14) har forøvrigt også retningsangivelser -og udføres også på midterlinjen (XG). Dvs. på en lige linje og ikke en diagonal. Kigger vi så på MB1 A fx ser vi her en SIDEtraversade angivet. Og den foregår som du siger, ganske rigtigt på en diagonal, nemlig (MX) og (KX). Så du må helt ærligt forveksle nogle øvelser og begreber med hinanden. /Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anna... |
|
|
Anna: Du har ret, det går op for mig nu hvor du skriver SIDEtravers, for det er selvfølgelig det jeg mener. Så ja, jeg havde rent faktisk blandet dem sammmen , havde bare glemt der var en forskel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|